Vedeli ste že.......

Užívateľov profilový obrázok
Anthraxx9
Štábny práporčík
Príspevky: 468
Dátum registrácie: Ut, 18. Mar 2008, 17:03
Bydlisko: Prievidza SK
Kontaktovať užívateľa:

Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Anthraxx9 » Ut, 07. Okt 2008, 16:30

Lietadlo slovenského letectva prevzaté v roku 1939 dostalo v lete nové znaky s červeným dvojramenným krížom v modrém poli.Po vypuknutí vojny v Polsku boli doplnené 15 cm bielym lemom pre odlíšenie od polských lietadiel,neskvor s tých istých dvôvodov aj o trámové krýže.




Obrázok

Ivco
Divízny generál
Príspevky: 7508
Dátum registrácie: St, 12. Mar 2008, 18:21
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Príspevok od užívateľa Ivco » Ut, 07. Okt 2008, 16:57

nie neverili :wink:
zaujimave.
www.letkatriduby.sk
TriDuby_Ivco

Jochen
Brigádny generál
Príspevky: 2245
Dátum registrácie: Št, 04. Sep 2008, 14:55
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re:

Príspevok od užívateľa Jochen » So, 19. Sep 2009, 09:30

Projekt byl svěřen v roce 1938 konstrukční brigádě S.V. Iljušina v CKB. O něco málo později, počátkem roku 1939, byl podobným úkolem pověřen P.O. Suchoj. Vojenské letectvo se chtělo zabezpečit, aby mělo možnost výběru nebo alespoň záložního typu pro případ nezdaru Iljušinovy koncepce. Ocelový pancíř o proměnné tloušťce od 4 do 7 mm tvořil přímo skořepinu trupu, od vrtulového krytu až za kabinu osádky. Vážil asi 700 kg. Prototyp CKB-55, připravený pro skutečné letové zkoušky, byl zalétán 30. prosince 1939 V.K. Kokkinakim. Křídla a ocasní plochy byly celokovové, duralové. Motor byl řadový AM-35 o 1 350 k. V kabině seděli za sebou pilot a střelec/radista, z nichž druhý mohl obsluhovat pohyblivý kulomet ŠKAS pro střelbu dozadu. Pilot ovládal čtyři kulomety téže značky, vestavěné pevně do křídel. V pumovnicích v centroplánu křídla mohl BŠ-2 nést až 500 kg pum. Komise však nebyla nadšena malým výkonem motoru, podélnou stabilitou, ani výzbrojí. Proto došlo ke změnám a 12. října 1940 mohl V.K.Kokkinaki zasednout do pilotního prostoru nového prototypu CKB-57, který odpovídal všem novým názorům. V přídi byl tentokrát nový dvanáctiválec AM-38 o 1 600 k s výškovostí sníženou ze 4500 na 3000 m. Výzbroj se změnila na dva pevné kanóny ŠVAK 20 mm a dva pevné kulomety ŠKAS 7,62 mm, upravené ocasní plochy zlepšily podélnou stabilitu a pancéřování zadní stěny kabiny se změnilo ze 7 mm na 12 mm. Vojenské letectvo se zřeklo možnosti aktivní obrany dozadu, druhý člen osádky tehdy odpadl a jeho váha mohla být využita pro zvětšení zásoby paliva z původních 315 na 470 kg. Palivové nádrže měly zajímavou novinku - nad hladinu paliva se za letu přiváděly ochlazené výfukové plyny jako netečný plyn, který snižoval nebezpečí vznícení paliva v případě prostřelení nádrží. Měl rychlost až 450 km/h u země a 470 km/h ve výši 2500 m, mohl nést 400 kg pum a navíc také osm raketových střel RS-82 nebo RS-132 na odpalovacích kolejničkách pod křídly. Proti původním předpokladům byl sice ochuzen o možnost samostatné obrany směrem dozadu, ale vojenské letectvo předpokládalo, že bude krýt akce šturmoviků dostatečným počtem stíhačů, které zajistí jejich bezpečnost. Praxe z prvního údobí války na území SSSR však ukázala nereálnost těchto úvah. Il-2 nezůstal po celou dobu ve své původní jednomístné verzi. Prototyp verze Il-2 typ 3 prošel státními zkouškami v červenci 1942, ve třetím čtvrtletí 1942 přišly první dvou místné šturmoviky k frontovým jednotkám a v lednu a únoru 1943 zasáhly již ve větším počtu do bojů u Stalingradu. Typu 3 bylo dáno do vínku mnoho změn. Především šlo o obranu dozadu. Tu nyní zabezpečoval střelec/pozorovatel, který seděl v prodloužené kabině zády k pilotu a ovládal pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm se 150 náboji. Kanóny již nebyly dvacetimilimetrové ŠVAKy, ale nové Vja ráže 23 mm, jejichž vývoj v roce 1941 dokončila dvojice Volkov a Jarce. Od května 1943 dostávaly některé šturmoviky i dva speciální protitankové automatické kanóny 11-P-37 raže 37 mm, každý s 32 náboji. Všechny úpravy přinesly přirozeně zvýšení vzletové váhy z 5340 na 5873 kg. To si vyžádalo opět vyšší výkonnost motoru, ale vhodný motor byl již k dispozici. A.A.Mikulin vyvinul speciální verzi motoru AM-38F s výkonností 1 750 k, snížil kompresní poměr ze 6,8 na 6, takže motor mohl pracovat s lepším automobilovým benzínem, a výškovost motoru se snížila na pouhých 750 m, ovšem záměrně, protože ve větších výškách šturmoviky bojově nepracovaly. Iljušiny dokázaly zasadit nacistickým tankovým vojskům skutečně drtivé ztráty. Při soustředěném útoku na tanková seskupení v Kurském oblouku dokázaly šturmoviky zlikvidovat za dvacet minut sedmdesát nacistických tanků.

Vedeli ste to o tých palivových nádržiach? Ja som to ani len netušil. Ale už viem, prečo mi nikdy v šturmovi nechytila nádrž pri zásahoch do krídla. To lietadlo prakticky nikdy nehorí. Ehm...teda okrem kráteru na zemi.
Slovensko si ubránime. A keď treba, uderíme!

Jochen
Brigádny generál
Príspevky: 2245
Dátum registrácie: Št, 04. Sep 2008, 14:55
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re: Re:

Príspevok od užívateľa Jochen » Po, 23. Nov 2009, 12:52

Článok o Bf-110 z portálu PALBA.cz

Analyzovat přesněji zatáčku Bf 110 nebude větší problém. Měl velice podobný tvar křídla, jako Bf 109, používal stejný profil NACA, měl podobně řešenou mechanizaci (sloty), poháněly ho stejně výkonné motory se stejnými vrtulemi a zatáčka Bf 110 C-3 byla téměř přesně na úrovni Bf 109 E-3 - v celém svém průběhu. Starší lehčí verze Bf-110 B dle monografie Lotnicze dokonce dokázala Emila vytočit, čemuž tedy zrovna moc nevěřím. Nicméně lze očekávat, že při podobném zatížení křídla vlastnosti stále zůstanou přibližně podobné. Tedy abychom dostali přibližný průběh zatáčky těžších Bf 110, stačí se podívat na těžší Bf 109 - tedy těžší ve smyslu podobného plošného zatížení, kteréžto údaje jsou na vzpomínaných Spitfireperformance snad úplně kompletní.
Slovensko si ubránime. A keď treba, uderíme!

I/JG1_Sipi
Čatár
Príspevky: 115
Dátum registrácie: Ut, 11. Dec 2007, 22:20
Bydlisko: Blava ne?

Re: Re:

Príspevok od užívateľa I/JG1_Sipi » Po, 23. Nov 2009, 13:59

Jochen napísal:Palivové nádrže měly zajímavou novinku - nad hladinu paliva se za letu přiváděly ochlazené výfukové plyny jako netečný plyn, který snižoval nebezpečí vznícení paliva v případě prostřelení nádrží.
To iste malo aj LA 5.

Užívateľov profilový obrázok
Hvosco
Divízny generál
Príspevky: 5243
Dátum registrácie: Ne, 16. Mar 2008, 14:39
Bydlisko: Humenné

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Hvosco » Po, 23. Nov 2009, 14:20

ja do nádrží radšej privádzam stopovky
ano

Jochen
Brigádny generál
Príspevky: 2245
Dátum registrácie: Št, 04. Sep 2008, 14:55
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Jochen » Po, 23. Nov 2009, 17:31

Hvosco. Poď si to rozdať. Ty La-5 a ja Bf-109F-4.
Hodená rukavica. Vyskúšame tie stopovky do nádrže a zároveň vyskúšame či Lavočka mala privádzané výfukové plyny do nádrže :-)
Slovensko si ubránime. A keď treba, uderíme!

Užívateľov profilový obrázok
Sidewinder
Brigádny generál
Príspevky: 3906
Dátum registrácie: Ne, 16. Mar 2008, 10:04
Bydlisko: rodeny dedincan z Toporca
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Sidewinder » Po, 23. Nov 2009, 17:33

idem s tomasom :-D.
ALe skusat taketo veci mozme.. dva tri lety potom vymena strojov potom zase dva tri lety.. moze to byt zaujimave.
Když se ocitnete ve férovém souboji, asi jste neco dost podelali.

Jochen
Brigádny generál
Príspevky: 2245
Dátum registrácie: Št, 04. Sep 2008, 14:55
Bydlisko: Zvolen
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Jochen » Po, 23. Nov 2009, 17:34

Ok, beriem si Michala. Inak Michal kde siiii......?
Dnes sme chceli čo to potrénovať!!!!!!
Slovensko si ubránime. A keď treba, uderíme!

Užívateľov profilový obrázok
Walter Nowotny
Desiatnik
Príspevky: 33
Dátum registrácie: Ne, 26. Dec 2010, 11:17
Bydlisko: Poprad
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Walter Nowotny » St, 29. Dec 2010, 23:55

http://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Graf

vraj Grafov zlty fokac, ktoreho lietal , (opisany v knihe pierra clostermana-ktoreho zostrelil major Mochoute)
(pre veiksa) a ostatnych samozrejme
Non multi sed multa!

Užívateľov profilový obrázok
Walter Nowotny
Desiatnik
Príspevky: 33
Dátum registrácie: Ne, 26. Dec 2010, 11:17
Bydlisko: Poprad
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Walter Nowotny » St, 29. Dec 2010, 23:56

Non multi sed multa!

Bartels
Čatár
Príspevky: 88
Dátum registrácie: Ne, 09. Sep 2007, 17:24

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Bartels » Št, 30. Dec 2010, 11:34

Walter Nowotny napísal:http://en.wikipedia.org/wiki/Hermann_Graf

vraj Grafov zlty fokac, ktoreho lietal , (opisany v knihe pierra clostermana-ktoreho zostrelil major Mochoute)
(pre veiksa) a ostatnych samozrejme
to je mytus....Graf mal normalne kamuflovany Fw-190, len na motorovom kryte mal 'tulipan' co maval na Bf-190

ak mi pozries kedy sa ten 'zostrel' stal, tak pozrem jednu mudru knizku co Graf vtedy a kde porabal

Užívateľov profilový obrázok
Hvosco
Divízny generál
Príspevky: 5243
Dátum registrácie: Ne, 16. Mar 2008, 14:39
Bydlisko: Humenné

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Hvosco » Št, 30. Dec 2010, 11:35

nuz velký cirkus je tak trochu velký cirkus. nehodno veriť všetkému.
ale fakt sa to dobre čítalo :wink: od tej doby som len o tempeste sníval :mrgreen:
ano

Užívateľov profilový obrázok
Daze
Brigádny generál
Príspevky: 2747
Dátum registrácie: St, 29. Okt 2008, 22:07
Bydlisko: Chrenovec-Brusno,obec blízko Prievidze
Kontaktovať užívateľa:

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa Daze » Št, 30. Dec 2010, 13:02

to by bola samovražda sadat v tej situácií do žltého stroja..jedine ak by chcel popráškovat pole...Graf lietal na takejto mašine a nej podobné

http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... dt/00.shtm
Medzi múdrostou a zbabelostou je tenká hranica ,,Manfred Von Richtofen,,

Užívateľov profilový obrázok
veikso
Brigádny generál
Príspevky: 3360
Dátum registrácie: Ut, 18. Aug 2009, 20:24

Re: Vedeli ste že.......

Príspevok od užívateľa veikso » Št, 30. Dec 2010, 13:31

Ano, Velký cirkus se čte výborně, jenom se nesmí brát jako literatura faktu. Včera jsme se o tom s Walterem bavili. Vzpomněl jsem si, co se mi na tom vyprávění o Nowotnym nezdálo. Ta smuteční řeč, když ho sundali, že zahynul soupeř kterého ctili a v soubojích si ho vážili. Nowotny lítal hlavně na východní frontě, takže ho Clo-clo potkávat nemohl. Až od roku 44 lítal na 262ce na západě.
A tady je ten slíbený Bartelsův překlad kapitoly, co v české verzi není: :f:
http://www.letka13.sk/forum/viewtopic.p ... 945#p64745
Všichni zahynuli, jenom veikso se ztratil...

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 1 neregistrovaný